Is social media wel zo “sociaal”?

Als we geen social media hebben lijken we er niet meer bij te horen. Maar is dat wel zo. Wat is er feitelijk echt aan de hand? Het gaat te ver complot theorieën te bedenken en te zeggen dat Obama (die zoals we na het PRISM schandaal weten, zich graag overal mee bemoeit) of Azië social media hebben bedacht als middel om te zorgen voor geboortebeperking. Bent u mij even kwijt? Snap ik. Ik zal daarom even uitleggen wat ik bedoel.

Social media wordt bedreven achter een computer. Een computer die in de meeste gevallen thuis staat. Interactie vindt plaats in een eigen (soms zelfs gecodeerd) taal(tje). Deze interactie is verschillend van de intermenselijke communicatie op straat en in de supermarkt. U ziet de andere persoon in het echte leven driedimensionaal en kunt direct aanvoelen wat het effect van uw communicatie is. Dit is op social media onmogelijk. Geen discussie over mogelijk. Het kan gewoon niet.

Social media zorgt er daarmee dus voor dat mensen minder sociaal en misschien zelfs anti-sociaal worden. Wat denkt u dat dit doet met de interactie tussen man en vrouw? Denkt u dat dit vlekkeloos verloopt? Ik denk het niet! Met het gevaar te klinken als een politicus of predicant, wil ik u aan het denken zetten. Is al dat gerommel op social media wel echt nodig? Denk daar maar eens over na. En als u denkt social media nodig te hebben om klanten te benaderen daag ik u graag uit hieronder (inclusief bewijs) aan te geven dat ik de plank volledig mis sla. Ook uw tijd op social media kanalen (en ik heb het hier natuurlijk over het zakelijk gebruik) zal toe te rekenen moeten zijn naar omzet. Dus, hoeveel omzet behaalde u de afgelopen tijd uit social media?

Leave a Reply

