SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie. Maar als we over ZO zouden spreken zou niemand het begrijpen. SEO is een term die te pas en te onpas gebruikt wordt. Vaak om op te scheppen dat men ook kan meepraten over websites, online marketing en het internet. Maar slechts weinig mensen weten exact wat SEO is en wat de consequenties zijn van “Grey Hat” en “Black Hat” technieken en spam.

Feitelijk is SEO niets meer dan het optimaliseren van het begripsniveau van de zoekmachine in uw website. Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Om de zoekmachine te laten begrijpen waar uw website over gaat, zult u eerst de taal van de zoekmachine moeten leren spreken. Maar waarom is dit nu zo belangrijk dat de zoekmachine uw website “snapt”. Dit heeft alles te maken met de organische vindbaarheid van uw website en individuele pagina’s op deze website in de zoekresultaten van de zoekmachine. Een zoekmachine is in grote lijnen niets minder dan een uitgebreide encyclopedie met informatie over veel en uiteenlopende onderwerpen. Een zoekmachine zou daarom eigenlijk beter een vindmachine genoemd kunnen worden, maar dat terzijde. Uw doel is natuurlijk dat gebruikers van de zoekmachine gratis en voor niets een kijkje op uw website kunnen nemen. En daarom moet die zoekmachine dus begrijpen wat u nu eigenlijk te vertellen heeft en waarom uw informatie beter is dan die van uw concurrent.

Onpage en Offpage SEO

Het is natuurlijk schitterend dat steeds meer mensen zich bezighouden met SEO. Hiermee gaat het niveau van het internet alleen maar omhoog. Maar wat  nu wanneer twee (of meerdere) websites hun SEO volledig op orde hebben en de zoekmachine niet kan kiezen welke site de eerste positie verdient. Tsja, goede vraag. En daarbij een vraag die vele ondernemers en (online) marketeers slapeloze nachten oplevert. En dat terwijl het antwoord eigenlijk heel erg simpel is. Naast onpage SEO, waarbij u in de code en opbouw van de website aan de zoekmachine uitlegt wat u nu eigenlijk te vertellen heeft, bestaat er een ondoorzichtig en onduidelijk gebied van offpage SEO. Offpage SEO kan het beste vergeleken worden met verkiezingen. De partij met de meeste stemmen krijgt de meeste zetels en mag de stem van het volk verkondigen. Online werkt dit op een soortgelijke manier. De website met de meeste stemmen ontvangt van de zoekmachine de beste en hoogste positie. Maar als het slechts een kwestie was van de meeste stemmen verzamelen zou het wel heel erg makkelijk zijn. Het gaat dus iets verder. Zoals George Orwell in zijn boek The animal farm al aangaf: “All animals are equal, but some are more equal than others“. Een daar begint het gedoe dus eigenlijk al. Want niet alle stemmen naar uw website worden door de zoekmachines gelijk behandeld.

Omdat SEO een zeer inhoudelijk begrip is, gaan we de komende tijd op het blog hier veel over praten. Heeft u verzoeknummers of wilt u specifieke zaken weten, geef dat dan aan op het onderstaand reactieformulier en we zullen uw aanvraag in behandeling nemen. Nee dit betekend absoluut niet dat er openbaar en individueel advies gegeven wordt. Het wil wel zeggen dat aandacht besteed zal worden aan de overall problematiek welke online speelt. Zeker nu de deur van de kooi van de Panda’s, Pinguïns en wellicht zelfs de rest van de dierentuin door onze grote vriend Google wagenwijd is opengezet. Daarom… stay tuned!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: